Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Røde Kors som samarbejdspartner

 

Ea Nielsen, interview med Svend Erik Brande, leder af sundhed i Røde Kors.

 
 
Kan du definere Røde Kors' opgave i forhold til børn, der er asylansøgere og har brug for tandlægehjælp?
Det er udgangspunktet, at vi har taget hele sundhedsarbejdet og lagt i klinikker. Klinikkerne ligger ofte på asylcentrene, fordi der skal være tilgængelighed. Vi har sundhedsplejersker tilknyttet klinikker og asylcentre.
 
Der er to veje ind til tandlægen. Den ene er, hvis der er problemer med barnets tænder. Så går man hen på klinikken og får en tid. Den anden vej ind er, at sundhedsplejerskerne sætter barnet til og sørger for, at det får en tid. Det er typisk sygeplejersker eller sundhedsplejersker, der styrer, hvornår børnene går til tandlæge. Sundhedsplejerskerne ser børnene mindst en gang og langt oftere mere end en gang om året, og her holder sundhedsplejerskerne øje med, om børnene skal til tandlæge.
 
Hvorfor er der ikke en standardkontrakt mellem tandpleje og Røde Kors, men forskellige kontrakter fra kommune til kommune?
Det er da en god ide at overveje en standardkontrakt, men virkeligheden er, at vi har taget udgangspunkt i, hvordan den kommunale tandpleje er interesseret i at udføre opgaven.
 
 
Hvordan holder Røde Kors øje med, hvad der sker decentralt?
Det foregår i klinikken og tandplejen. Jeg har sundhedsledere, der holder øje med tandplejen, sundhedsplejen osv. og blandt andet spørger ind til, om der er ventelister. Hvis der er problemer, går vi ind i det, men ellers ikke. Vi overvejer, hvordan vi kan gøre det, så forældrene husker at tage deres børn til tandlæge. Vi arbejder hele tiden med at få bragt udeblivelser så langt ned som muligt, for det er spild af både tid og penge.
 
Hvordan introducerer I jeres brugere til systemet?
Vi har beboermøder og undervisning af beboerne, og her bliver de undervist i, hvordan det danske system fungerer. I og med at beboerne hele tiden bliver skiftet ud, må vi hele tiden gentage vores møder og undervisning.
 
28. april 2016
 
 

 Indhold